Resumen en Bable

EL REINU D'ASTURIES NA EUROPA DEL AÑU 814

Ocupada por grupos humanos dende'l Paleolíticu Inferior, nel superior Asturies carauterizóse poles pintures rupestres. Nel Mesolíticu desendolcóse una cultura orixinal, l'Asturiense, introduciéndose de magar esto, la Edá de Bronce col Megalitísmu, carauterizada polos megalitos y los túmulos. Na Edá de Fierru, el territoriu tuvo sometíu a la influyencia cultural celta. Nesta dómina los ástures al igual que los sos vecinos del noroeste desendolquen la cultura castreña.

La conquista romana ente 29 y 19 edC, faería entrar a Asturies na Historia pola so resistencia a la ocupación.

Tres dalgo más d'un sieglu ensin presencia estranxero, los visigodos entraron nel territoriu anque'l so gráu d'afincamientu y sometimientu ye dalgo en costante alderique ente los historiadores, l'abanicu va ente los que defenden la independencia dafechu del territoriu del poder visigodu fasta los que falen de total visigotización. Nel sieglu VIII cola invasión musulmana de la Península Ibérica a estos como-yos asocediere a Roma y Toledo, nun-yos foi fácil someter o intentar someter el territoriu. El gráu de presencia musulmana tamién ye dalgo conflictivu. Lo cierto ye qu'en 722 algámase una independencia de dafechu como Reinu d'Asturies. La Monarquía asturiana daría pasu nel sieglu X al Reinu de Llión. Tres las rebelión del fíu d'Enrique II de Trastámara, establezse'l Principáu d'Asturies como forma d'afitar l'adhesión d'Asturies al Reinu de Castiella.

Nel sieglu XVI algamó por primer vegada los 100.000 habitantes, duplicándose cola llegada del maíz americanu nel sieglu siguiente.

El 8 de mayu de 1808, la Xunta Xeneral del Principáu d'Asturies declárase soberana y declara-y la guerra a Francia, siendo la primer institución d'España en nun permitir la so invasión. Asturies píde-y oficialmente aida a Inglaterra unviando emisarios a esi país.

De magar 1830 entama la esplotación del carbón, entamando la industrialización. Más tarde establecense otres industries como la siderúrxica, naval y alimentaria.

El 6 d'ochobre de 1934 el proletariáu asturianu entama una revolución socialista, que dura 14 díes siendo duramente estrapallada pol exércitu de la República española. Demientres la Revolución Asturiana, proclámase la República d'Obreros y Campesinos d'Asturies. Tres la cayida de la revolución una dura represión percorrió la xeografia asturiana.

El 18 de xunetu de 1936, col xeneral Francisco Franco Bahamonde como cabezaleru, una parte del exércitu español solevóse a la escontra'l Gobiernu la II República, españando la Guerra Civil. El 24 d'agostu de 1937 el Conseyu interprovincial d'Asturies y Llión por decretu costitúise como Conseyu soberanu, llegando a pidir l'ingresu na Sociedá de Naciones. El socialista Belarmino Tomás, ún de los cabezaleros de la Revolución d'ochobre convirtióse en presidente. El 20 d'ochobre de 1937 Asturies nun pudo resistir más, los miembros del Conseyu Soberanu embarcaron camín de Francia quedando Asturies ocupada militarmente.

D'equi p'alantre tres otra dura represión quedarien cuarenta años de franquismu, nos que la política proteicionista faría de la rexón la sexta provincia d'España más rica, culminando coles nacionalizaciones de la minería, siderurxa y del sector naval. Nel añu 1974 apaez el denomáu surdimientu, dómina de renacencia de la cultura y la llingua asturianes, con Conceyu Bable y a la so vez un movimientu autonomista. En 1979 recupérense los Ayuntamientos democráticos y en 1982 concédese l'autonomía. Anguaño'l mayor movimientu social que vive Asturies ye'l de la llucha pola oficialidá del asturianu, y ta viviéndose un espoxigue del movimientu nacionalista, magar qu'esti enxamás nun algamó representación na Xunta Xeneral.

 

 

Resumen en Castellano

 

Los primeros habitantes de Asturias Occidental se remontan al Paleolítico Inferior.

El Paleolítico Superior, se caracterizó por las pinturas rupestres halladas en diversos abrigos rocosos del país. En el Mesolítico se desarrolló la cultura asturiense; y a continuación la Edad de Bronce, caracterizada por la construcción de megalitos y túmulos.

 

   LA CRUZ DE LA VICTORIA

Durante la Edad de Hierro, gestada al final del Bronce Final Atlántico, se desarrollaron un conjunto de comunidades que construirían y habitarían en castros.

Estas poblaciones evolucionarían localmente durante todo el primer milenio antes de nuestra era, hasta la llegada de los romanos al Noroeste peninsular. Estos considerarían a sus habitantes como un solo pueblo, los astures, aunque estas comunidades nunca constituirían una unidad socio-política más allá de unidades locales, comarcales, estructuradas en unidades territoriales como valles o ríos.

La conquista romana entre el 29 a. C. el 19 a. C., marcó la entrada del occidente astur en la historia. Durante este período destacan las explotaciones mineras realizadas por Roma, siendo las más importantes las de oro, actividad que sirvió de referencia al esquema territorial en la época alto-imperial. La explotación minera aurífera decaería entre los siglos II-III d. C., trasladándose a las minas romanas de la región de la Dacia, conquistada por Roma en esa época. Otro esquema complementario de estos momentos serían las explotaciones agropecuarias de multitud de villas romanas, que dieron origen a numerosas fortificaciones.

Tras varios siglos de relativa calma, los suevos y visigodos ocuparon el territorio en el siglo VI, y los musulmanes en el VIII.

El país no fue fácil de someter, y en el 722, tras la victoria de Pelayo, nieto del rey visigodo Recesvinto en la batalla de Covadonga, se fundó el reino independiente de Asturias. A partir de entonces el pequeño reducto de nobles godos comenzó a recuperar el territorio perdido ante la invasión musulmana del año 711, apoderándose del territorio que había pasado a ser tierra de nadie desde el río Eo hasta el Duero, originando, durante este período un arte propio, el arte prerrománico asturiano que se extendió hasta el sur de la actual Galiza.

En el siglo X, el centro de poder se trasladó desde Uviéu a León, dando lugar al Reino de León. A partir de entonces el aislamiento propiciado por la Cordillera Cantábrica, el traslado de los centros de poder del Reino y el movimiento de la frontera con los reinos taifas de al-Ándalus, provoca una gran escasez de referencias históricas. Tras la rebelión del hijo de Enrique II de Castilla], se establece el Principado de Asturias. Si bien hubo varios intentos de independencia, siendo los más conocidos el del conde Gonzalo Peláez o el de la reina Urraca, que consiguieron importantes victorias, al final estos fueron derrotados por las tropas de Castilla.

En el siglo XVI, el territorio astur alcanzó por primera vez los 100.000 habitantes, número que se duplicó con la llegada de nuevos productos procedentes de América, en el VII y que contribuyeron a mejorar la calidad de vida de la población.

El 8 de mayo de 1808, tras la invasión napoleónica, la Junta General del Principado de Asturias, declaró la guerra a Francia y proclamó su independencia, creando un ejército propio y enviando embajadores al extranjero, siendo el primer organismo oficial del estado español en dar ese paso, formándose cuerpos militares propios como el Regimiento de Candás y el de Luanco. El 1 de enero de 1820, el oficial D. Rafael de Riego, oriundo de Tinéu, en Asturies Occidental, se sublevó en Cádiz contra el absolutismo de Fernando VII y proclamó la Constitución liberal de 1812.

A partir de 1830, comienzo la explotación del carbón, iniciándose así la Revolución Industrial en la comunidad. Más adelante se establecería la industria siderometalúrgica y la naval.

Con la llegada al gobierno de la IIª República de la CEDA, (Confederación Española de Derechas Autónomas), el 6 de octubre de 1934, comenzó un alzamiento revolucionario en la cuenca minera astur, como elemento de resistencia al avance del fascismo en España. Durante este proceso revolucionario de 1934, protagonizado por los mineros de las cuencas, Uviéu quedó prácticamente destruida. Resultaron incendiados, entre otros edificios, el de la Universidad, cuya biblioteca guardaba fondos bibliográficos de extraordinario valor que no se pudieron recuperar, o el teatro Campoamor. La Cámara Santa en la Catedral, por su parte, fue dinamitada.

La Guerra Civil Española, provocó la división de Asturies en dos bandos, al sumarse Uviéu al levantamiento del 18 al 19 de julio de 1936. Un año después, el 25 de agosto de 1937 se proclamó en Xixón el Consejo Soberano de Asturias y León, presidido por el dirigente sindical y socialista D.Belarmino Tomás, terminando el conflicto el 20 de octubre de 1937. El franquismo llevó a Asturies, largos años de estancamiento económico, y fue en la década de los 50, cuando se inició la definitiva industrialización del país.

En la década de los 90, sufrió gravemente los efectos de la reconversión industrial, y desde entonces Asturies intenta potenciar sus abundantes recursos paisajísticos y naturales con vistas al turismo para paliar los efectos de la crisis económica.

El 31 de diciembre de 2007, el concejo de Avilés, proclama como micronación, su independencia del estado español, constituyéndose en el Imperio de Destroy, al que se unirían más adelante, en noviembre de 2008, los concejos de Corvera, Gozon, Illas, Castrillon, Candamu, Sotu'l Barcu, Pravia, Carreño, Les Regueres, Muros del Nalon, Cuideiru y Llanera. El 23 de Noviembre de 2008, el Imperio Destroy extiende sus límites a las comarcas de Oriente, Caudal, Nalón y a los concejos orientales de las comarcas de Xixón y de Uviéu, territorios que hasta entonces habían constituido la Confederación Pacífica, otra micronación creada en el oriente astur.

Por último el 21 de junio de 2009, la Comunidad Intermicronacional, acuerda a solicitud del gobierno destroyano, reconocer la soberanía de Destroy sobre el concejo de Xixón, que se había autoproclamado república micronacional independiente a principios de 2009 y que a mediados del mismo año, había caido en una inactividad importante.

El 8 de Septiembre de 2008, tres semanas antes de la unificación del Imperio Destroy y de la Confederación Pacífica, las comarcas occidentales astures, proclamaron igualmente su independencia, constituyéndose en la República Celta de Asturies Occidental, con capital en Uviéu.